Numerot eivät valehtele

Yritykset elävät liikevaihdosta. Liikevaihdosta puhuttaessa meillä ainakin puhutaan myös myynnistä. On toki muitakin asioita, mitkä vaikuttavat liikevaihtoon, mutta pääsääntöisesti näin. Numeroihmisenä ehdotan, että väännelläänpä vähän rautalangasta mitä muuta ne numerot oikein juttelevat.

KIRJAA MYYNTI JA MUISTA OSTO

Myynti on suhteellisen tärkeä juttu yrittäjälle. Sen varaan rakentuu koko liiketoiminta. Aika harvoin myyntiä muodostuu ilman kuluja. Vanhan viisauden mukaan, ei voi olla tuloja jos ei ole kulujakaan. Asiahan tietysti riippuu vähän siitä, miltä kantilta asiaa katsoo, mutta tosiasiallisesti yrittäjän kuin yrittäjän täytyy keskittyä omassa bisneksessään varsin voimakkaasti myyntiin ja siihen, mistä sitä liikevaihtoa tulee.

Noh, nyt tullaan sen äärelle, missä kirjanpitäjän logiikka ja yrittäjän ymmärrys eivät aina kohtaa. Yrittäjänä ymmärrän sen, että jos ostan jonkun tuotteen ja myyn sen voitolla, syntyy kate. Kirjanpitäjä pysyy tässä vaiheessa hyvin kärryillä kun teoreettisesta näkökulmasta asiaa katsoo näin raakalaismaisesti.

Jos kuitenkin myyn jotain, mihin liittyvää ostoa tarvitsenkin myös itse, karkealla arviollani aivan kaikki kirjanpitäjät ovat tehneet edes kerran elämässään tiliöintivirheen. Minä myös. Otetaan yksinkertainen esimerkki facebook-mainos. Facebookissa (ja myös muissa sosiaalisen medioiden kanavissa) voi mainostaa, jos vain siitä haluaa maksaa. Yritys voi mainostaa joko itseään tai asiakkaansa tuotetta. Kumpi näistä on yrityksen ostoa? Helppoa vielä tässä vaiheessa. Ostat jotain, myyt voitolla, pitäisi loksahtaa tuloslaskelmaan ruutuun osto ja myynti, eikö totta?

Kirjanpitäjän näkövinkkelistä katsottuna, siinä tiliotteen tai luottokortin erittelyssä ei koskaan lue, että mitä tässä mainoksessa on mainostettu, mutta se pitäisi vain tietää. Jos mennään koulun penkille, niin siellä meille on opetettu jotakuinkin seuraavaa: ”Valitaan, tilikartasta tili, esimerkiksi internetmainonta ja tiliöidään sinne.” Siinä se. Jos tuo tili sattuu olemaan (hyvin usein) yrityksen tuloslaskelmassa liiketoiminnan muissa kuluissa, niin metsään meni tuloslaskelman tuottama informaatio heti kun mainoksessa onkin mainostettu jotain maksavan asiakkaan juttua, josta muodostuu liikevaihtoa. Miten niin? Myynti-ostot=kate -kiinteät kulut =liikevoitto. Ei nyt saivarrella niiden henkilöstökulujen ja poistojen kanssa, mutta se mitä yritän sanoa, on että kate ja voitto eivät ole kirjanpidossa sama asia. Kun soppaan läntätään vielä tulos, joka sekin on eri asia, niin on helppo uskoa että esimerkiksi haudankaivaja ei ymmärrä yhtään, mitä kirjanpitäjä höpöttää. Putosi kärryiltä luultavasti moni muukin tässä vaiheessa.

POIKKEUS VAHVISTAA SÄÄNNÖN

Jotta kirjanpitäjät eivät jäisi aivan työttömäksi, niin riippuen toimialasta, sekä ostojen että myynnin kirjaamiseen liittyvät asiat voivat poiketa toisistaan hyvinkin paljon. Laitetaanpa rinnakkain esimerkiksi rakennusliike ja tilitoimisto. Rakennusliike nikkaroi taloaan, saa työnsä aikana kenties jotain rahaa tai sitten ei. Tilitoimisto (toivottavasti) saa liikevaihtoonsa kirjattua kaiken mitä kuukauden aikana tulee tehneeksi, mutta näillä asioilla ei välttämättä ole yhteyttä kassavirtaan.

Hieman on kuitenkin erilainen tuo tuloslaskelman rakenne tilitoimistolla ja rakennusliikkeellä. Näitä ei voi suoraan verrata keskenään sen mukaan, että miten liikevaihto muodostuu. Rakennusliike voi räväyttää kuukaudessa talon pystyyn, mutta sen talon myyminen onkin sitten toinen juttu. Tilitoimisto taas maksaa sitkeästi kuukausittain palkkaa henkilöstölleen ja saa siitä vastineeksi työtuntia, josta osan voi laskuttaa asiakkaalta; -lähes poikkeuksetta heti työn suorittamisen jälkeen.

Myyntihän voi totta kai näyttää melko hyvältä, kun takautuvasti täräytetään lasku ulos jostain asiasta siten, että se sisältää esimerkiksi sen viimevuonna rakennetun valmiin talon tai puolen vuoden kertyneet laskuttamattomat työt. Kysymys on tällöin tavallaan harhasta, joka kyllä palaa takaisin eteen sitten kun työnnetään tilinpäätös ulos.

TULOKSEN KÄSITTELYSTÄ

Kävin tässä eräänä päivänä asiakkaani kanssa erittäin hyvän keskustelun yrityksen ostamista ajoneuvoista. Kyseiset kärryt olivat suhteellisen arvokkaita, mutta koska yhtiöllä oli varaa, yrittäjä ostaa täräytti ne käteisellä. Sen jälkeen yrittäjä tuli toimistolleni sanomaan, että hän on tällaisen hankinnan tehnyt ja nyt saadaan tulokseen poistoja. Selevä… mikäpä se siinä. Aktivoitiin.

Tuli tilinpäätös ja yrittäjä tivasi minulta hieman kiukkuisenakin että, missä rahat, koska yhtiön tulos näyttää hyvää, mutta tilillä on nolla euroa. Alkoi varsin kattava kirjanpidon lyhyt oppimäärä aiheesta, mikä on käyttöomaisuuskalusto, mitä tarkoittaa poisto ja miten tämä eroaa rahaliikenteestä.

Väänsin taululle rautalangasta kolme tiliristikkoa, joista yhden päällä luki ”Tuloslaskelma” ja toisen päällä ”Tase” ja kolmannen päällä ”Rahat”. Luulen onnistuneeni asiani sanomisessa, nimittäin asiakas totesi minulle parin tunnin istumisen jälkeen, että ”No nyt minä tajuan, että aktivoimalla juttuja ampuu itseään vain jalkaan. Aktivointi parantaa tulosta ja siitä tuloksesta maksetaan nyt sitten veroja”.

Syvä hiljaisuus, mutta pistävä totuus tuossa lohkaisussa kieltämättä piili. Seuraava kysymys oli odotettu: ”Voiko tuon aktivoinnin jotenkin välttää kirjaamalla kaiken vain kuluksi?”. Eli ei muuta kuin kirjanpidon lyhyt oppimäärä osa 2 heti perään.

Ymmärrän hyvin, että toisinaan on tarvetta oikeasti hakea tuloksen järjestelyyn liittyviä keinoja, joilla yhtiön tuloslakselma pitää saada joko paremman tai pahemman näköiseksi. Tässä asiassa mennään hieman hämärän rajamaille, sillä aivan mitä tahansa tuollaisen manipulaation nimissä ei saa lain mukaan tehdä.

VIRHE, ERHE, TAHALLISUUS

On tietysti niitä tilanteita, joissa esimerkiksi inhimillisyys, tietämättömyys ja jopa huolimattomuus saattavat vääristää tuloslaskelmaa rajustikin. Annan pari esimerkkiä.

ATK-laitteet löytyvät hyvin usein tileinä sekä tuloslaskelmasta, että taseesta. Joka ikinen asiakas, joka minulla on ollut ja jotka ovat opetelleet itse tiliöimään laskujaan, ovat myös lähes poikkeuksetta tiliöineet nämä väärin ensimmäisillä kerroilla. Miksi? No siksi, koska siinä alasvetovalikossa ensimmäinen tili, jossa lukee ATK-laitteet, johtaakin tiensä taseeseen. Sinne eksyy hiiriä, näppäimistöjä, muistitikkuja, siirrettäviä kovalevyjä, kaikenlaista pientä sälää joka on hankittukin ajatuksella, että pari vuotta ja uusi tilalle. Virheen syy; -tietämättömyys. Ei voi olettaa, että esimerkiksi haudankaivaja tuntisi kirjanpitäjäsoftat niin hyvin, että tietäisi tällaisia juttuja kirjanpito-ohjelmistosta.

Muodollisesti pätevä kirjanpitäjä tulee tekemään kirjanpitoa ja ohittaa edellisen asian vain toteamalla, että on tiliöity. Virhee syy; -huolimattomuus. Raportteja ei tällöin ole luettu läpi.

Tositteen käsittelijä on järkyttävässä räkätaudissa. Päätä särkee, joka paikkaa kolottaa, mutta supersissinä hommat on hoidettava. Näkee tositteen ja painaa enteriä. Virheen syy; -inhimillisyys (ei lisättävää).

Varmasti tuttuja tilanteita kaikille niille, jotka käsittelevät kirjanpito-ohjelmistoja jollain tasolla. Välillä suorastaan hupaisia jotkut töppäykset, mutta se sektori meneekin enempi tai vähempi kirjanpitäjien kuivan huumorin piiriin.

Ikävä kyllä on myös niitä, joilla on aktiivinen tarve keinotekoisilla tempuilla manipuloida tulosta rajustikin verotusteknisiä hyötyjä hakeakseen. Laillisiakin keinoja toki tähän touhuun on, mutta valitettavasti on myös niitä muita tapoja. Muutamia mainitakseni, on esimerkiksi keinotekoiset tulonsiirrot tai kuittikauppa. Sorrutaan helposti siihen, että tulonsiirrolla ei ole suoraa konsensusta itse liiketoimintaperusteen kanssa. Tällöin puhutaan pahimmillaan jopa rahanpesusta. En suosittele.

Rahapula on minusta vähän hassu syy, mutta kuultu perustelu kyllä. Kuluja voidaan keksiä lisää esimerkiksi vaimon veljen miehen auton huolloilla ja isoisän nykyisen tyttökaverin lapsipuolen tietokoneella, jotta vältetään voitollisen tuloksen aiheuttamat verotukselliset seuraukset. Veropetos, kirjanpitorikos, velallisen epärehellisyys. En suosittele.

Maine on edellistä vielä tyhmempi perustelu, sillä ei tappiollinen yritys ihmisestä pahaa tee. Tappiollinen toiminta kertoo vain sen, että tällaisenaan bisnes ei kannata ja sen, että yrittäjällä on pieni haaste käsissään. En edes kerro miten tappio voidaan peittää. Itse en tappioitani häpeä, enkä peittele, joten en vain suosittele. Tappiossa lukee aina, että sama meno ei voi jatkua. Jokin juttu on tappion hetkellä jo mennyt liian pitkälle. Myöntämällä virheen, voi myös korjata sen. 

Itse kävin äitiyslomalla ja siitä reissusta käteen jäi "pieni" haaste. Tattista vain kaverit tästäkin, voitte työntää sen positiivisuustikkunne minun puolestani vaikka pensaaseen. Referenssit on peruttu. Koska ammattitaitoani ei teidän keskuudessanne kaivattu, myyn sen muille. Hengissä minunkin on firmallani pysyttävä. Hyvin yksinkertaista, hyvin selkeää.

Paljon olemme paluuni jälkeen saaneet aikaan. On uusi ilme, uusi brändi, uusia tuotteita, tervehdytettyjä sopimusrakenteita, kannattamattomat asiakkaat vintattu pihalle ja epäreilut pelurit passitettu omiin poteroihinsa mököttämään, roppa kaupalla ideoita, kulurakennetta järkeistetty ja niin edelleen. Kapasiteetti vahvistuu, tarjouskanta kasvaa, joten kyllä tämä tästä. Ei tappio minua tapa. Se ottaa päähän. Keinoja on vaikka muille ja keino numero yksi on esimerkiksi uusasiakashankinta. Vaikka itse sanonkin, aika hyvin tilanteessa jossa kassa huutaa hoosianna ja samaan aikaan liiketoimintakriisin lisäksi taputtelin perhekriisin pakettiin. Perhe ei hajonnut, lapset ovat kunnossa. En varmasti ole Suomen ainoa yrittäjä, joka käy elämässään läpi tällaisen helvetin. En tosin verotuspäätöksen perusteella tuloverojakaan ihan hetkeen maksa, mutta varmasti näen vielä päivän jolloin maksan.

Mutta asiaan. Näistä haasteista voi ja kannattaa konsultoida esimerkiksi kirjanpitäjää. Joka tapauksessa kuitenkin yrittäjän kannattaa aina olla selvillä omasta tuloslaskelmastaan ja siitä, miten se skaalautuu rahaliikenteen kanssa. Tämä yksinkertainen tietämys oman firman menestyksestä johtaa sellaiseen päätöksentekoon, jolla esimerkiksi se tappiollinen toiminta voidaan lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä.  Ennemmin tai myöhemmin epäpuhdas tulee aina esiin ja valitettavan usein se ensimmäinen joka asiasta kysyy, on verottaja. Sillä hetkellä pitää olla jo tiedossa, että mitä siinä tuloslaskelmassa oikein luki. Kun se kysely on edessä, on tulos jo muidenkin luettavana. Numerot eivät tässä asiassa valehtele, vaikka toiset meistä osaavatkin niitä tulkita vähän paremmin kuin toiset. Loput voivat opetella ja esimerkiksi allekirjoittanut opettaa.

Ystävällisin terveisin

Soili Laakso

yrittäjä

soili.laakso@laptase.fi

 

Takaisin